Case
Rotterdam School of Management, Erasmus University™

facts

BINNEN
3 MAANDEN STIJGING VAN
4,2% ORGANISCH VERKEER

BINNEN
3 MAANDEN STIJGING VAN 31% GEMIDDELDE CTR

15%
Stijging in positie 0-resultaten

WIJ ZIJN FAN VAN RSM™

Rotterdam School of Management, Erasmus University (RSM) behoort tot de top-10 van Europese business schools. Maar dat betekent niet dat de keuze voor een studie aan de business school uitgemaakte zaak is. RSM weet heel goed; het gaat om het inspelen op de informatiebehoefte van de doelgroep. Of we dat ook kunnen doen met reeds bestaande content? Krachtig en creatief gebruik maken van AI tooling is het antwoord!

De wens

Ook als je naam en faam uitmuntend is, is de keuze voor een studie aan jouw business school voor studenten geen uitgemaakte zaak. Toekomstige studenten wegen terecht een complexe mix van academische, financiële en emotionele factoren af voor ze hun studiekeuze bepalen. Zéker internationale studenten, voor wie de woon- en werkomgeving ingrijpend anders is dan ze thuis gewend zijn.

Belangrijk dus om in te spelen op de informatiebehoefte van de doelgroep, zeker op bovenstaande thema’s. En daarvoor is de juiste content mix essentieel, met de website als centrale hub waar alle informatie terug te vinden is. Dat zorgt voor overzicht van informatie, draagt bij aan betere organische vindbaarheid én maakt remarketing mogelijk.

RSM heeft een succesvolle strategie ingezet om content via video te publiceren. Nu de wens is om deze content breder te verspreiden, komt het volgende vraagstuk naar voren:

Hoe kunnen we de organische vindbaarheid en informatievoorziening van de website verbeteren met reeds beschikbare content?

Tomorrowmen medewerker Rob

Ons concept

We beginnen met een inventarisatie van de beschikbare video content. We vinden content gericht op de inhoud van de programma’s, praktische informatie voor potentiële studenten & redenen om een opleiding te starten bij RSM.

Het is handmatig een monnikenwerk om deze content te hergebruiken. Dus besluiten we ons te richten op een geautomatiseerde oplossing die tevens schaalbaar is. We kiezen om te werken met al het beschikbare videomateriaal.

We leggen de lat bovendien hoog: de geschreven content moet een verbétering in de organische vindbaarheid opleveren en daarom optimaal ingericht zijn, niet slechts een uitgeschreven versie van een videoscript.

De strategie

We richten een uitgebreide workflow in met meerdere Artificial Intelligence tools. Door deze tools op de juiste manier te koppelen en te combineren, kunnen we geautomatiseerd blogs en teksten genereren mét behoud van kwaliteitscriteria. 

We starten met een overzicht van beschikbare video content op YouTube. Hiervoor stellen wij een rapport op dat de verschillende video’s in type content verdeelt en rekening houdt met populariteit, een goede indicator voor de kwaliteit.

Vervolgens verwerken we de gekozen YouTube content geautomatiseerd met AI naar geschreven content. Daar hangen een aantal belangrijke criteria aan vast:

  • de content moet geschikt gemaakt en geharmoniseerd worden op de website, zodat ze naadloos past in de huidige informatievoorziening en geen stijl- of kwaliteitsbreuk vormt
  • De teksten moeten SEO-geoptimaliseerd worden om de organische vindbaarheid te verbeteren. Daarvoor moeten we rekening houden met de factoren keywordgebruik, interne linking, readability en originaliteit


Voordat deze blogs en teksten vervolgens op de website worden geplaatst gaan ze door een aantal handmatige en geautomatiseerde kwaliteitschecks; zo weten we zeker dat iedere tekst voldoet aan de richtlijnen en wensen van RSM.

De impact

De resultaten waren ver boven verwachting. Waar we voor een 3% stijging van het organisch verkeer gingen, realiseerden we een stijging van 4,2%. De resultaten op de gemiddelde CTR waren helemaal verbluffend, voor het gestelde doel van 5% stijging, realiseerden we een daadwerkelijke stijging van 31% (!).

Maar naast een topscore op de doelstellingen, leverde het veel meer op. Door waardevolle content toe te voegen aan het eigen domein, leverden we een sterke bijdrage aan de autoriteit ervan. De organische vindbaarheid is daarmee sterk verbeterd en het domein is beter verankerd in de rankings. Nog belangrijker is uiteindelijk de service die deze case de potentiële studenten biedt. De contentpagina’s zijn waardevol, hoog van kwaliteit en volledig in informatie, waardoor zij de content rustig kunnen terugzoeken en nalezen op momenten die hen uitkomen. Zo draagt het omzetten van videocontent naar geschreven content bij aan de informatievoorziening voor meerdere fases in de customer journey.

AI is zonder twijfel het meest besproken onderwerp van het afgelopen jaar. We fantaseren volop over de mogelijkheden die de techniek ons gaat bieden, met deze case laten wij zien dat die krachtige toepassingen nú al bestaan als we creatief met AI-tools werken. Artificial Intelligence heeft inderdaad de potentie om ons werkveld sterk te veranderen, maar alleen als tooling op de juiste manier wordt ingezet. De combinatie mens en machine, ratio en robot. In deze case demonstreren wij hoe de slimme, creatieve marketeer met AI-tooling ongelooflijke resultaten kan behalen. Een blueprint voor de marketeer van de toekomst.

Weet je genoeg?

We horen graag van je om af te spreken wat we samen kunnen bereiken, of we vertellen je persoonlijk nog meer ins en outs over deze case. it's up to you:

Tomorrowmen medewerker Rob
Contactpersoon:
Rob

Digital Marketing Consultant
rob@tomorrowmen.nl

Heb jij een vraag voor Rob?

Laat dan naam en e-mailadres achter en get in touch!

Heb jij een vraag voor Rick?

Laat dan naam en e-mailadres achter en get in touch!

Heb jij een vraag voor Rick?

Laat dan naam en e-mailadres achter en get in touch!

Heb jij een vraag voor Meike?

Laat dan naam en e-mailadres achter en get in touch!

Heb jij een vraag voor Daphne?

Laat dan naam en e-mailadres achter en get in touch!

Download hier onze principes™

Vul het onderstaande formulier in en je ontvangt het z.s.m. in je mailbox!